Geef verantwoordelijkheid, Vraag verantwoording
 =
Op weg naar zelf verantwoordelijk leren & leven.


Of een kind hoogbegaafd is, kun je niet alleen maar afmeten aan goede schoolprestaties. Sterker nog, het kan zijn dat een hoogbegaafd kind helemaal geen goede prestaties op school laat zien.

Hoogbegaafde kinderen zijn namelijk ook op andere gebieden ‘anders’ dan gemiddeld en hebben ook andere educatieve behoeften. En het feit dat kinderen haarscherp voelen dat ze anders zijn – wat ze vaak niet willen – maakt dat ze vaak hun gedrag aanpassen. Sommige kinderen laten daarmee niet zien wat ze in huis hebben en andere kinderen gedragen zich opstandig.   

De WijsWijzer vindt om die reden dat het niet altijd van belang is om een intelligentietest af te nemen. Het is veel meer van belang te kijken naar de behoeftes en het welzijn van het kind. Welke gedragskenmerken vertoont het kind en hoe leren we de omgeving om de signalen die het kind uitzendt, te herkennen.

Het is belangrijk dat de omgeving het kind ziet als wie het is en het daar ook de ruimte voor geeft. Een kind dat zich begrepen en gezien voelt zal eerder het gevoel hebben dat het mag zijn wie het is.

En dat bewustwordingsproces, dat deze kinderen mogen zijn wie ze zijn, ziet De WijsWijzer als één van haar belangrijkste taken. Ieder kind heeft een unieke persoonlijkheid. Dat erkennen kan juist voor een kind soms best moeilijk zijn. Wij leren kinderen op een nuchtere manier te kijken naar hun 'anders'-zijn en dat te waarderen als bijzonder maar ook heel gewoon. Ongeacht de leeftijd van het kind bouwt het zo een stevige eigen basis op, op weg naar zelfverantwoordelijk leren & leven.

Als ondersteuning daaraan kan de ‘IkOké, ik ben HB! training’ een waardevolle bijdrage leveren.      

                   
"...Ieder kind is uniek in zijn eigen Wijsheid..."

"...Wijsheid begint met verwondering..."