11102782 651637338297782 1537918496778985525 n
Vervroegde doorstroming ...En de onzekerheden van de leerkracht

Wat vraagt het van jou, de nieuwe leerkracht, als er een vervroegde doorstromer in jouw groep komt?

In mijn vorige blog heb ik uitvoerig stilgestaan bij het proces dat voorafgaat aan de beslissing om de leerling leertijdverkorting aan te bieden.

Bij de voorbereiding naar de overstap hoop ik dat er ook stilgestaan is bij de vraag wat de ontvangende leerkracht nodig heeft om deze nieuwe leerling, die niet in zijn groepsplan past, te kunnen begeleiden.

De onzekerheden van de leerkracht:
Ik hoor vaak dat de leerkracht ‘bang’ is dat deze leerling misschien:
* moeite zal krijgen met de lesstof en zichzelf;
* ’strategieën aanleert die niet passen bij mijn beleving van een goede strategie’;
* ‘me iets vraagt waar ik het antwoord niet op weet?’
* of: ‘wat als blijkt dat hij het’ sociaal emotioneel toch niet aankan?’
* ‘ik ben bang dat er kennishiaten ontstaan waar ik op afgerekend word;’
Maar ook:
* ’wat moet ik met de vervroegd doorgestroomde kleuter; zijn motoriek laat niet toe dat hij mee kan met de rest van groep 3.’
* ‘wie zegt mij dat hij in deze groep zijn werk wel op tijd af heeft, in tegenstelling tot zijn werktempo in de vorige groep?’
* ‘wat geef ik hem als hij het extra werk iedere keer zo snel af heeft?’
* ‘moet hij niet eerst zijn sociale vaardigheden in de huidige groep laten zien voor we hem laten doorstromen naar een hogere groep met oudere leerlingen?’
* ‘gelukkig gebeurt dat maar één keer per jaar, na de zomervakantie, zo’n slimme leerling toevoegen aan mijn groep.’

Zie mij! En ik vertel je wat ik nodig heb.

De telefoon gaat; de moeder van 14-jarige puber Joy is ten einde raad; Dochterlief heeft een IQ op hoogbegaafd niveau maar weigert op alle fronten dat te laten zien. Nu dreigt ze terug gezet te worden van het VWO naar de HAVO terwijl ze zo graag naar het Tweetalig VWO zou willen want daar zitten ‘al haar vrienden’ Of ik wat kan betekenen om dat te kunnen realiseren…

Op de vraag of ik kan realiseren dat ze nar TVWO gaat antwoord ik direct nee. Ik kan dat niet waarmaken. Maar wat ik wel kan is samen met Joy onderzoeken wat maakt dat ze geen gebruikt maakt van haar talenten…weet ze eigenlijk wel dat ze talenten heeft, heeft ze ooit ontdèkt dat ze talenten heeft en wat doen haar talenten met haar in relatie tot leren en doorzetten?

Authentiek
Nieuwsgierig open ik de deur als Joy op de afgesproken tijd aanbelt. Leuk; ze bleef al even voor het raam staan waar ze langsloopt en zwaaide. Dat deed ze om zichzelf alvast aan te kondigen; ‘dan zag jij dat ik eraan kwam’ vertelde ze me later.. Joy zet deze manier van zichzelf zichtbaar maken alle keren daarna in. Als ik niet direct terugzwaai  loopt ze even naar het raam dat dichter bij mijn bureau is en blijft daar staan zwaaien tot ik reageer. Ze toverde op deze manier altijd al een glimlach op mijn gezicht. Wat is ze leuk en wat is ze bijzonder.

Zichtbaar zijn
‘Ik hoorde van mama dat ik zelf mag zeggen of ik met jou verder ga na vandaag’ was haar openingszin. Ja, dat klopt, dat heeft mama goed doorgegeven’ antwoorde ik haar. Werk je altijd zo? Ja, dat doe ik altijd. Waarom doe je dat  dan? Het is toch veel handiger dat jij bepaald of we doorgaan, nu loop je de kans dat iemand nee zegt en dat scheelt jou weer een klant. ‘Niet echt handig van je dus. Voor mij is het wel fijn overigens, want als ik geen klik met je heb kom ik dus niet meer.  Ik glimlach en zeg; ‘Je geeft precies zelf het antwoord op je vraag. Het heeft geen zin om samen op pad te gaan als we geen wederzijds vertrouwen in elkaar hebben’

Nou, ik denk dat ik wel een volgende keer kom, ik vind het tof zoals je dit aanpakt. Dat is een mooie start, helder! De piketpaaltjes zijn uitgezet.


                                                      an-Ron-20Tandberg-20121210231403421417-300x0

In het blad Gifted, zomer 2015, is een door mij geschreven artikel te lezen over leertijdverkorting met een casus als voorbeeld.
Daarin verwijs ik naar de verschillende artikelen die op de website gepubliceerd zijn over leertijdverkorting | vervroegde doorstroming | Een klas overslaan | Twee leerstofjaren in één...
Ik nodig je van harte uit om onderstaand artikel ook te lezen.


                 Vervroegde doorstroming; Wat er aan vooraf gaat...


HBleerkrachtpraat

Jenske, 8 jaar, komt verlegen mijn praktijk binnen. We hebben elkaar een keer ontmoet bij haar thuis en een afspraak voor twee weken later gemaakt. Ze gaf aan dat ze het fijn zou vinden om met haar boosheid om te kunnen gaan, of ik haar daarmee zou willen helpen. ‘Ik ga mezelf slaan en knijpen als ik een fout heb gemaakt. Ik ben niet boos op anderen, nee, ik ben boos op mezelf, want als je fouten maakt, ben je dom en dat wil ik niet zijn.’
Zo begint haar ontdekkingsreis naar de oorzaak van haar boosheid.

Dan krijg ik een mailtje van moeder: of ik eerder met Jenske in gesprek kan gaan. Jenske heeft aangegeven dat over twee weken veel te ver weg is, ze heeft nu hulp nodig! ‘Want elke keer als ik boos ben op mezelf, breekt er een stukje van mijn hart. Straks is het helemaal kapot en dan breekt het. Dan gebeurt er hetzelfde als dat meisje dat vorig jaar zelfmoord heeft gepleegd. En dat wil ik niet.’ Natuurlijk laat ik de volgende dag mijn lunchpauze voor wat het is en mail dat ze welkom is.

Over je eigen Wikipedia zijn: 'Ik stel alleen de vragen , jij kent zèlf de antwoorden'


Regelmatig komen er kinderen in mijn praktijk, veelal hoogbegaafd, die aangeven last hebben van hun hooggevoeligheid. Of ik daar iets mee kan. Het is dan niet de vraag wat ik daarmee kan, maar wat ze er zelf mee willen. Ik luister vooral vanuit m’n hart naar het kind, vanuit authenticiteit. Dan ontstaat de verbinding die nodig is om een volgende stap te zetten. Want dat is de basis. Authentiek zijn en echt luisteren!
Hieronder het verhaal van Nina. Nina is 10 jaar en zit in groep 6. Een coachingstraject dat zich gaandeweg ontwikkeld heeft. Voor geen enkel kind is het traject hetzelfde. Ieder kind is uniek en heeft dus een unieke begeleiding nodig. Dat maakt het werken vanuit je hart zo mooi. In onze begeleiding gaan we altijd uit van de talenten van het kind.

BEGRIJPEN
Een blij en opgewekt meisje komt de praktijk binnen. Nadat ze wat lacherig is gaan zitten vraag ik haar wat ik voor haar kan betekenen. Nina geeft aan dat ze graag wil weten of ze hoogsensitief is. Op mijn vraag waarom dat voor haar belangrijk is om te weten geeft ze aan dat ze dan misschien begrijpt waarom mensen haar niet begrijpen. Ze vind het lastig dat ze dat niet begrijpt. ‘Ik weet het echt niet hoor,’ zegt ze!

"...Wijsheid begint met verwondering..."