Hoogbegaafd? Gefeliciteerd want dan ligt het luie leven aan je voeten ...      
                             12278835 1520206611634630 2521478388482259317 n      

Hoogbegaafd?
‘Ik zou willen dat mijn kind zo slim was’,
Hoogbegaafd?
‘Lijkt me heerlijk, alles gaat vanzelf’
Hoogbegaafd?
‘Dat zijn toch die kinderen die overal en altijd als eerste klaar zijn en foutloos werk leveren?’

Hoogbegaafd?
‘ Dat zijn toch die saaie kinderen die alleen maar willen lezen en niet buiten willen spelen?
Hoogbegaafd?
‘ Vertel mij wat , dat is tegenwoordig iedereen….….


Je kent ze vast wel, deze uitspraken van de mensen om je heen. Uitspraken die je enorm kunnen raken in het diepste van je zijn, want toevallig ben jij wel hoogbegaafd!

Hoogbegaafd?
‘ Dat betekent niet begrepen worden’
Hoogbegaafd?
‘Dat betekent dat anderen altijd torenhoge verwachtingen van je hebben’.
Hoogbegaafd?
‘Dat betekent weinig soulmaatjes hebben’.
Hoogbegaafd ?
‘Dat betekent vechten tegen vooroordelen’.
Hoogbegaafd?
‘Dat betekent je vaak zo alleen voelen dat je het leven soms niet meer ziet zitten…”
Hoogbegaafd…Het luie leven ligt echt niet aan je voeten. Misschien moet je wel veel harder werken dan een ander om een plekje te bemachtigen in het leven om je heen; op school, thuis , bij de voetbal of tennis…
                    


Dat is een vol bord...dat krijg ik nooit leeg!

Klik hier voor het volledige artikel over MINDSET, gepubliceerd in Signaal 49 (het blad van de oudervereniging PHAROS)

Pippie 2



                      11102782 651637338297782 1537918496778985525 n
Vervroegde doorstroming ...En de onzekerheden van de leerkracht

Wat vraagt het van jou, de nieuwe leerkracht, als er een vervroegde doorstromer in jouw groep komt?

In mijn vorige blog heb ik uitvoerig stilgestaan bij het proces dat voorafgaat aan de beslissing om de leerling leertijdverkorting aan te bieden.

Bij de voorbereiding naar de overstap hoop ik dat er ook stilgestaan is bij de vraag wat de ontvangende leerkracht nodig heeft om deze nieuwe leerling, die niet in zijn groepsplan past, te kunnen begeleiden.

De onzekerheden van de leerkracht:
Ik hoor vaak dat de leerkracht ‘bang’ is dat deze leerling misschien:
* moeite zal krijgen met de lesstof en zichzelf;
* ’strategieën aanleert die niet passen bij mijn beleving van een goede strategie’;
* ‘me iets vraagt waar ik het antwoord niet op weet?’
* of: ‘wat als blijkt dat hij het’ sociaal emotioneel toch niet aankan?’
* ‘ik ben bang dat er kennishiaten ontstaan waar ik op afgerekend word;’
Maar ook:
* ’wat moet ik met de vervroegd doorgestroomde kleuter; zijn motoriek laat niet toe dat hij mee kan met de rest van groep 3.’
* ‘wie zegt mij dat hij in deze groep zijn werk wel op tijd af heeft, in tegenstelling tot zijn werktempo in de vorige groep?’
* ‘wat geef ik hem als hij het extra werk iedere keer zo snel af heeft?’
* ‘moet hij niet eerst zijn sociale vaardigheden in de huidige groep laten zien voor we hem laten doorstromen naar een hogere groep met oudere leerlingen?’
* ‘gelukkig gebeurt dat maar één keer per jaar, na de zomervakantie, zo’n slimme leerling toevoegen aan mijn groep.’

Zie mij! En ik vertel je wat ik nodig heb.

De telefoon gaat; de moeder van 14-jarige puber Joy is ten einde raad; Dochterlief heeft een IQ op hoogbegaafd niveau maar weigert op alle fronten dat te laten zien. Nu dreigt ze terug gezet te worden van het VWO naar de HAVO terwijl ze zo graag naar het Tweetalig VWO zou willen want daar zitten ‘al haar vrienden’ Of ik wat kan betekenen om dat te kunnen realiseren…

Op de vraag of ik kan realiseren dat ze nar TVWO gaat antwoord ik direct nee. Ik kan dat niet waarmaken. Maar wat ik wel kan is samen met Joy onderzoeken wat maakt dat ze geen gebruikt maakt van haar talenten…weet ze eigenlijk wel dat ze talenten heeft, heeft ze ooit ontdèkt dat ze talenten heeft en wat doen haar talenten met haar in relatie tot leren en doorzetten?

Authentiek
Nieuwsgierig open ik de deur als Joy op de afgesproken tijd aanbelt. Leuk; ze bleef al even voor het raam staan waar ze langsloopt en zwaaide. Dat deed ze om zichzelf alvast aan te kondigen; ‘dan zag jij dat ik eraan kwam’ vertelde ze me later.. Joy zet deze manier van zichzelf zichtbaar maken alle keren daarna in. Als ik niet direct terugzwaai  loopt ze even naar het raam dat dichter bij mijn bureau is en blijft daar staan zwaaien tot ik reageer. Ze toverde op deze manier altijd al een glimlach op mijn gezicht. Wat is ze leuk en wat is ze bijzonder.

Zichtbaar zijn
‘Ik hoorde van mama dat ik zelf mag zeggen of ik met jou verder ga na vandaag’ was haar openingszin. Ja, dat klopt, dat heeft mama goed doorgegeven’ antwoorde ik haar. Werk je altijd zo? Ja, dat doe ik altijd. Waarom doe je dat  dan? Het is toch veel handiger dat jij bepaald of we doorgaan, nu loop je de kans dat iemand nee zegt en dat scheelt jou weer een klant. ‘Niet echt handig van je dus. Voor mij is het wel fijn overigens, want als ik geen klik met je heb kom ik dus niet meer.  Ik glimlach en zeg; ‘Je geeft precies zelf het antwoord op je vraag. Het heeft geen zin om samen op pad te gaan als we geen wederzijds vertrouwen in elkaar hebben’

Nou, ik denk dat ik wel een volgende keer kom, ik vind het tof zoals je dit aanpakt. Dat is een mooie start, helder! De piketpaaltjes zijn uitgezet.


                                                      an-Ron-20Tandberg-20121210231403421417-300x0

In het blad Gifted, zomer 2015, is een door mij geschreven artikel te lezen over leertijdverkorting met een casus als voorbeeld.
Daarin verwijs ik naar de verschillende artikelen die op de website gepubliceerd zijn over leertijdverkorting | vervroegde doorstroming | Een klas overslaan | Twee leerstofjaren in één...
Ik nodig je van harte uit om onderstaand artikel ook te lezen.


                 Vervroegde doorstroming; Wat er aan vooraf gaat...


HBleerkrachtpraat

"...Wijsheid begint met verwondering..."