Wat anderen zeggen

Marianne Rietveld werkt al meer dan tien jaar als HB coach met kinderen, leerkrachten en ouders. Dit is wat zij over haar zeggen.

Lieve Marianne,
Wat was het een feestje om ondergedompeld te worden in jouw enthousiasme en kunde over hoogbegaafde kinderen! We hadden de vraag gesteld om vragen beantwoord te krijgen over hoogbegaafdheid, over onderpresteren en praktische tools om in onze scholenstichting in te kunnen zetten.
Jouw warmte, jouw bevlogenheid en jouw jarenlange ervaring en kennis hebben ons doen groeien en daarmee komen we vooruit! De huiselijke sfeer vanuit jouw praktijk deed ons ook gelijk welkom voelen! Bedankt daarvoor!

Carin, Maureen en Dianne, Hoogbegaafdheidspecialisten, Gelderveste

Aangezien het al een tijdje niet zo goed ging met onze dochter en school na lang praten wilde kijken of het inderdaad door (het door ons geopperde vermoeden voor) haar hoogbegaafdheid kwam, kwamen we in aanraking met Marianne Rietveld. Marianne heeft 2 dagen met onze dochter op school gewerkt en bevestigde aan de hand van haar observaties en gesprekken het vermoeden voor hoogbegaafdheid. School stelde zich heel lerend op en heeft met de adviezen van Marianne gekozen voor een versnelling van onze dochter van groep 3 naar groep 5. Om de overstap te vergemakkelijken heeft onze dochter deelgenomen aan de training Blij met Mij die ook door Marianne gegeven werd. Dat heeft haar veel zelfvertrouwen gegeven en haar weer meer in haar kracht gezet. Onze dochter heeft het nog steeds over de cursus en de kinderen die ze daar ontmoet heeft. We hebben nu weer een tevreden en blij kind.

Loes, ouder

Werken met Marianne is een feest. Ze is helder in haar communicatie en bereidt alles iedere keer weer heel zorgvuldig voor. De koffie is er heerlijk.

Susanne Binnekade, de Realiseerders

Het Tweeluik over Kleuters is een inspirerende, warme, eerlijke en oprechte bijeenkomst waarbij eigen ervaring van de spreker en haar ervaring van het werken met kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong je meeneemt, je inspireert en prikkelt en je leert te kijken naar waar kinderen van blij van worden (en stiekem ga je dat zelf ook meer en meer doen -doen waar je blij van wordt).

Binnen onze Stichting heb ik samen met een (kleuter-)collega ‘Het Jonge Kindcafé’ opgezet. Van en met elkaar leren is hier de bedoeling. We wilden goed van start en na de interesse en nieuwsgierigheid naar meer na de lezing hebben we jou uitgenodigd voor Het Tweeluik voor Kleuters. Met een flink aantal collega’s hebben we genoten van jouw oprechtheid en de warmte waarmee jij over jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong spreekt, ons meeneemt in hun gevoelens, de manieren waarop zij leren en ontwikkelen. Een verademing! Een middag waar je meteen mee aan de slag kon, de volgende dag in de klas keken we op een andere manier naar de kinderen in onze klas. Keken we naar; ‘wat vraag je nu eigenlijk”, konden we kijken naar gedrag als hulpvraag, konden we aan de slag met de vraag: “als jij mag kiezen in de klas wat je wil doen, waar word jij dan blij?”

En wat heerlijk om dan onze ervaringen, vragen die we hadden n.a.v. kijken in de klas en casussen op de tweede bijeenkomst te kunnen bespreken; vragen stellen, verder ingaan op het zijn en gevoel van de kinderen.

Marieke de Kruijf, leerkacht OBS De Werkschuit Wijk bij Duurstede

Deskundig, energiek en betrokken
Onze deelnemers omschrijven Marianne in haar rol als dagvoorzitter als “enthousiast, kundig, goed voorbereid en een goede tijdbewaker.”Marianne heeft bij meerdere van onze congressen haar rol als dagvoorzitter vervuld. Als dagvoorzitter weet Marianne de sprekers op authentieke wijze aan te kondigen, zorgt zij voor een soepele overgang tussen de lezingen, speelt zij in op de behoeften van deelnemers en leeft zij een strikt timemanagement na.
De samenwerking met Marianne heb ik als zeer prettig en professioneel ervaren. Marianne verdiept zich duidelijk in het onderwerp van de dag, de sprekers en haar rol als dagvoorzitter. De persoonlijke betrokkenheid bij onze deelnemers en Medilex Onderwijs is zeer prettig en ik kan Marianne met een gerust hart aanbevelen.

Wendy Nieuwenhuizen, Congresontwiikkelaar bij Medilex Onderwijs, januari 2019

Als ouders hebben we Marianne ervaren als een zeer betrokken en kundige coach die goed weet aan te sluiten bij onze dochter. Onze dochter heeft zogenaamde boost-gesprekken met Marianne, waarmee ze meer in haar kracht komt staan. Marianne weet heel goed woorden te geven aan gevoelszaken en onze dochter ervaart hier veel steun aan. Ze heeft zelf een talentenboek gemaakt, waarin ze haar talenten beschrijft. Ze kan dit ook goed op school benoemen aan haar juffen en klasgenoten, waardoor ze zichzelf weer veel meer laat zien dan voordat ze met Marianne in aanraking kwam.

Loes, ouder

De oudercursus van Marianne is uniek, bijzonder, speels, herkenbaar en informatief. Ze wisselt alles goed af. Er is ruimte voor vragen. Je gaat zelf aan de slag en je krijgt een mooi naslagwerk mee. Top cursus dus.

Marcella, ouder

Vandaag een hele fijne morgen gehad, bezig geweest met de ijsberg, de leerkuil en de talenten.
Vorige week een heel mooi ouder gesprek gehad ik heb eerst aan moeder gevraagd wat ze allemaal al wist en wat bleek Zoon heeft het perfect door gegeven. Een trotse moeder die ziet dat haar zoon weer met plezier naar school gaat en erg blij is dat het woensdag is.
Vandaag van de juf van Jongen en Meisje gehoord dat de kinderen zich anders gaan gedragen in de klas en dat zij erg veel verschil ziet.
Erg mooi om te horen! Bedankt voor de goede tips!!

Dyane Arendsen, leerkracht groep 1 de Esmoreit in Luttenberg

Ik ken Marianne van een training die zij gegeven heeft aan het toenmalige team waar ik in werkte. Al snel wist Marianne ons te prikkelen en ons te inspireren in het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen.
Enige tijd later kwam ik een quote op haar Facebook pagina tegen die mij raakte. Ik heb contact met Marianne opgenomen en ben bij haar aan het werk gegaan met mezelf. Marianne heeft mij geleerd om meer positieve aandacht aan mijzelf te geven en we hebben mijn kwaliteiten en talenten uitgelicht. Keer op keer deed Marianne dat met veel respect en positiviteit, telkens op een andere manier en ze heeft me ook wel eens een zetje gegeven om iets meer te doen dan ik deed!

Anoniem

Marianne ziet mensen: zonder oordeel, met de juiste toon, oprecht betrokken en mensgericht weet ze de kern bloot te leggen. Haar adviezen zijn concreet en écht bruikbaar.

Daarbij is zij dankzij haar jarenlange ervaring in het onderwijs in combinatie met haar senioriteit op het vlak van kindercoaching een geweldige gesprekspartner voor zowel ouders als school en anderen die betrokken zijn bij het welzijn van kinderen.

B. Slagter

Vorig jaar heeft Marianne mij adviezen gegeven voor het opstarten van een Plusklas op onze school. Ik heb veel gehad aan het door haar gepubliceerde artikel over de (motiverende) Plusklas.  Haar adviezen hebben ervoor gezorgd dat er vertrouwen ontstond tussen leerling, ouders en mij.  Ik heb bijvoorbeeld het Geluksspel aangeschaft en speel dit met zekere regelmaat op verzoek van de kinderen. Het spel zet kinderen in hun kracht. Ik ben nog elke dag superblij met haar advies om vooral in te zetten op sociaal-emotionele en meta-cognitieve vaardigheden. Het is fijn om te zien dat kinderen opbloeien en met plezier naar de plusklas komen.

Marieke Domburg, Plusklasleerkracht, kleuterjuf en gedragsspecialist OBS Het Bolwerk

We merkten al een aantal maanden dat onze dochter Linde (toen 8) niet goed in haar vel zat. We hadden strijd en woorden over kleine dingen die er eerder niet toe deden. Op school was het saai, omdat ze al ver vooruitliep in haar cognitieve ontwikkeling. Het boeide niet en dat had weerslag op hoe ze zich voelde. Ze was niet in haar hum en kon emotioneel reageren als er zich een onverwachte situatie voordeed. Het was voor ons duidelijk dat onze dochter op zoek was naar hulp om aan haar ideeën en wil woorden te kunnen geven. Om meer te kunnen leren en doen dan wat haar aangeboden werd. Wij voelden dat we haar daarbij moesten helpen, maar wisten niet direct hoe. We raakten in gesprek met Marianne en zij herkende direct een aantal voorbeelden van ons. Het gedrag van Linde was niet uniek en zeker niet vreemd. Juist heel passend bij een meisje dat veel weet, kan, wil leren en ontdekken en dat vooral op haar eigen wijze en tempo. Dat was een hele geruststelling en in de kennismaking bij Marianne voor de Blij Met Mij cursus merkten we dat dit heel goed paste bij waar Linde mee zat. Maar juist ook dat het voor ons als ouders heel veel duidelijkheid en hulp ging bieden om Linde te begrijpen en haar te kunnen helpen. Doordat wij voorbeelden konden geven en Marianne daar de denkwijze van Linde bij kon verklaren gingen wij ook begrijpen hoe wij ons moesten aanpassen om dat weer leuk en goed te laten gaan. De matroejska poppen bij het gedrag van iemand, de compliment- en talentkaarten, en nog vele zeer doordachte en effectieve manieren om je te helpen inzien hoe je met gedrag kan omgaan. Het heeft ons veel goeds gebracht, de aanpak van Marianne is daarin heel professioneel, integer, leuk en effectief.

Ook als ouders ben je een onderdeel van het BMM traject. Je leert samen met je kind om te gaan met hoogbegaafdheid en hoog sensitiviteit. En dus leer je ook veel over jezelf, want het karakter, talent en intelligentie van je kind komt niet uit de lucht vallen. Dat is best intensief, want je behandelt je eigen sterke en zwakke punten, hoe je zelf was als kind en wie je nu geworden bent. Dat draagt er zeker aan bij dat je we Linde veel beter zijn gaan leren ‘lezen’ en begrijpen. We signaleren het snel als er wat is, weten hoe we Linde daarop kunnen aanspreken of haar kunnen laten vertellen wat er speelt en daar dan een plannetje voor te maken.

Else, ouder