Blog

Marianne schrijft regelmatig voor vakbladen. Lees hier haar artikelen.

Tip: werkvorm voor ZijnsWijzers met een groep

2019-06-11T16:23:37+01:00

Leg de 5 karakterkaarten van de ZijnsWijzers ieder op een aparte tafel of zodanig dat er goed omheen gelopen en gelezen kan worden. Zet een doosje met 'oogjes’ (Action) neer. Vraag de kinderen/ collega’s, groep, een oogje neer te leggen op de uitspraak van de kaartjes waar ‘hun oog van herkenning’ op valt. Geef er ruim de tijd voor, stimuleer goed lezen en vooral voelen wat het kaartje met je doet. Als iedereen klaar is, inventariseer je de oogjes: Nu wordt inzichtelijk wat de groep met elkaar verbindt. Nu wordt ook zichtbaar [...]

Tip: werkvorm voor ZijnsWijzers met een groep2019-06-11T16:23:37+01:00

Oordeelloos communiceren

2019-05-05T13:10:16+01:00

Op een dag lag een student in de collegebank te slapen terwijl de professor een wiskundeprobleem op het bord schreef. De student dacht dat dat het huiswerk was voor die week en leverde een paar dagen later de oplossing in, met de opmerking dat het wel erg moeilijk was geweest. De professor was stomverbaasd. Hij had het opgeschreven omdat het een probleem was waar nog nooit iemand een oplossing voor had kunnen vinden. De student dacht dat het huiswerk was en daarom geloofde hij dat hij in staat moest [...]

Oordeelloos communiceren2019-05-05T13:10:16+01:00

De invloed van de omgeving

2019-03-26T16:43:45+01:00

Tijdens het schrijven van een artikel voor het blad Kinderwijz ontstond er een mooi model dat ik graag met jullie wil delen. Omdat ik denk dat het jou als ouder kan helpen in de communicatie over hoogbegaafdheid met jouw omgeving. […]

De invloed van de omgeving2019-03-26T16:43:45+01:00

Talent of misdiagnose, hoe kijken we naar gedrag

2019-03-26T16:45:17+01:00

Zinzoeker, foutenspeurneus, planmaker of autisme? Meetrekker, ideeënfontein, grenzenverlegger, bewuste beweger of ADHD? Misdiagnoses rondom hoogbegaafdheid raken me….steeds weer. De paniek van een 14-jarige bij de sticker ‘autisme spectrum’ en de verslagenheid van een 10-jarige die aan de medicatie gaat omdat er ADHD geconstateerd is. Deze kinderen voelen dat er iets anders is dan de sticker die ze hun leven lang met zich mee gaan dragen. […]

Talent of misdiagnose, hoe kijken we naar gedrag2019-03-26T16:45:17+01:00

Kijken achter gedrag

2019-03-08T14:11:31+01:00

In ieder mens zit een kwetsbaar deel… Als alles in harmonie is gaan die hand in hand… Soms wordt dat kwetsbare deel beschermd door gedrag ervoor te zetten. Dat gedrag kan zo groot worden dat we het authentieke kind niet meer zien. We focussen ons dan op het zichbare gedrag. En niet op het kind achter dat gedrag Wij kunnen het kind helpen door het van binnenuit sterker te maken waardoor   het met meer zelfvertrouwen in het leven kan gaan staan. En dan is er geen gedrag meer nodig maar zien we het [...]

Kijken achter gedrag2019-03-08T14:11:31+01:00

Over je eigen Wikipedia zijn

2019-05-05T13:51:00+01:00

Regelmatig komen er kinderen in mijn praktijk, veelal hoogbegaafd, die aangeven last hebben van hun hooggevoeligheid. Of ik daar iets mee kan. Maar het is niet de vraag wat ik daarmee kan, maar wat ze er zelf mee willen. Ik luister vooral vanuit m’n hart naar het kind, vanuit authenticiteit. Dan ontstaat de verbinding die nodig is om een volgende stap te zetten. Want dat is de basis. Authentiek zijn en echt luisteren! […]

Over je eigen Wikipedia zijn2019-05-05T13:51:00+01:00

De motiverende plusklas & veelkleurigheid binnen hoogbegaafdheid

2019-05-05T13:53:57+01:00

De inrichting van plusklassen blijkt in de praktijk erg te verschillen, zowel wat betreft de organisatie als de inhoud. Net al hoogbegaafde kinderen. Uniek in hun zijn, hun talenten en potenties. Veelkleurig. Soms zijn plusklassen georganiseerd op school- of afdelingsniveau en worden de leerlingen begeleid door leerkrachten die deze taak op zich nemen. Wat betreft inhoud, blijkt de uitwerking op scholen flink te verschillen. Waar op de ene school slechts extra leerstof wordt aangeboden, staat bij andere scholen ook het sociaal-emotioneel welbevinden en het ontwikkelen van metacognitie centraal. Deskundigen zijn het erover eens dat het belangrijk is [...]

De motiverende plusklas & veelkleurigheid binnen hoogbegaafdheid2019-05-05T13:53:57+01:00