RUPSJE NOOITGENOEG
Wie kent dit prachtige prentenboek van Eric Carle niet? De metamorfose van rups naar vlinder zo mooi weergegeven.
Als kleuterjuf was dit boek een van mijn favorieten om voor te lezen. Prachtige kleuterwijsheden kwamen ter sprake als we het project Rupsje Nooitgenoeg weer aandacht en tijd gaven.
Toen ik mij later ging verdiepen en specialiseren in hoogbegaafdheid was de overeenkomst tussen de honger van Rupsje Nooitgenoeg en de honger van hoogbegaafde kinderen op heel veel punten eigenlijk overduidelijk. Net zoals voor mij nog steeds de giraffe, ZiWi, symbool staat voor hoogbegaafdheid. De giraffe is zelfs het boegbeeld van de WijsWijzer geworden.
Dieren hebben veel overeenkomsten met ons als mensen. En zijn soms helpend om elkaar te kunnen begrijpen. Voor nu deel ik graag mijn overpeinzingen hierover.
OVEREENKOMST 1:
Unaniem: Bijna alle insecten beginnen hun leven als eitje, waar ze als larven uitkomen.
Unaniem: Alle kinderen beginnen hun leven als baby.
OVEREENKOMST 2:
Metamorfose: Als de rups een tijd als rups geleefd heeft, voelt hij dat het tijd wordt voor een andere fase in zijn bestaan. Dat hij iemand anders moet gaan worden. Daar is tijd voor nodig.
Metamorfose: Veel hoogbegaafde kinderen ontdekken en voelen dat ze anders zijn dan de meeste kinderen om hen heen. Het is, vaak de hoogste, tijd om te mogen gaan zijn wie ze werkelijk zijn. Hun ware ik te laten zien. Daar is tijd voor nodig.
OVEREENKOMST 3:
Kwetsbaar: Zodra de vlinder uit zijn cocon is gekropen, zien we nog niet direct zijn kwetsbaarheid en schoonheid. De vleugels zijn nog nat, hij kan niet direct vliegen. Het heeft tijd nodig die vleugels ‘op te pompen’.
Kwetsbaar: Zodra een HB-kind in een omgeving komt waar hij zich gezien voelt, zien we nog niet direct zijn kwetsbaarheid en authenticiteit. Het heeft tijd en vertrouwen nodig dat hij mag laten zien wie hij echt is.
OVEREENKOMST 4:
Nooitgenoeg: de rups at alles wat los en vast zat, steeds wat anders maar het was nooit genoeg.
Nooitgenoeg: Het HB kind is nieuwgierig en onderzoekend en wil over van alles en nog wat het naadje van de kous weten. Het lijkt nooit genoeg, er is zoveel om over na te denken.
OVEREENKOMST 5:
Energie: De meeste vlinders krijgen energie van de nectar die in de bloemen zit. Veel energie die nodig is om te kunnen vliegen en eitjes te leggen. Wist je dat sommige vlinders de voorkeur geven aan rottend fruit? In onze ogen kan dat niet gezond zijn, maar zij hebben juist dat nodig om energie uit te halen.
Energie: De meeste hoogbegaafde kinderen krijgen energie als ze het juiste aanbod krijgen en gezien worden. Die energie is nodig om dat wat ze in potentie bij zich hebben te kunnen verzilveren. Wist je dat open opdrachten, waar iets te onderzoeken valt, deze kinderen veel energie kan geven? In onze ogen is dat soms zo ingewikkeld dat we niet snappen dat ze dat gelukkig kan maken.
OVEREENKOMST 6:
Dichtklappen: Als dagvlinders rusten zie je ze boven hun lichaam meestal hun vleugels dichtgeklapt houden. Leuk weetje: Ze klappen hun vleugels ook dicht als ze genieten van de zon.
Dichtklappen: Als hoogbegaafde kinderen rust nodig hebben, zien we ze soms ook dichtklappen. Overweldigd worden door alles wat hun sensitiviteit zo raakt. Ze ‘klappen ook vaak dicht’ en worden stil. Leuk weetje: Ze kunnen ook intens en stil genieten van het moment.
OVEREENKOMST 7:
Bestuivers: Vlinders zijn daarnaast ook belangrijke bestuivers. Onmisbaar eigenlijk.
Bestuivers: Hoogbegaafde kinderen zijn ook belangrijke bestuivers. Als bruggenbouwers met hun groot empathisch vermogen en als creatieve en innovatieve denkers & doeners hebben we ze hard nodig. Onmisbaar eigenlijk.
OVEREENKOMST 8:
Fladderen als een vlinder: Vlinders fladderen ogenschijnlijk vrij van alles van de ene naar de andere bloem om de beste en lekkerste nectar te halen.
Fladderen als een vlinder: Hoogbegaafde kinderen fladderen ogenschijnlijk makkelijk door de schoolse vaardigheden.
Het LIJKT een gave dat je een snelle denker bent. Het LIJKT dat alles makkelijk gaat. Maar als we dieper kijken en voelen zijn er veel issues waar een hoogbegaafde tegenaan loopt. Als je je anders voelt dan je klasgenootjes, fladder je niet vrij rond maar twijfel je aan alles wat je doet.
RUPSJE NOOITGENOEG EN HOOGBEGAAFDHEID
Het kan helpend zijn voor kinderen om een vergelijking met een dier te maken. De herkenning geeft soms ruimte om te praten over dat wat ze herkennen in zichzelf. Je leert ze daarmee zichzelf kennen. Een prentenboek is overal inzetbaar, in de klas, thuis, bij opa en oma, de opvang, de muziekjuf… die herkenning en daarmee een stukje erkenning van de eigenheid van het kind, wens ik alle kinderen. Of je nu hoogbegaafd bent of niet. Rupsje Nooitgenoeg kan een mooi voorbeeld zijn.
WENS: Mijn wens is dat we hoogbegaafdheid gaan begrijpen en omarmen. In de hoop dat er ooit een dag komt dat alle hoogbegaafde kinderen mogen fladderen, kunnen rusten bij de lekkerste nectar en er zo voor zorgen dat hun waardevolle zijn gezien en verspreid wordt in de wereld van nu. Vrij! Fladderend vrij! Je vrij voelen om te laten zien wie je bent en wat jouw bijdrage aan deze wereld kan zijn… (en natuurlijk gun ik dat alle kinderen). Dat ook de hoogbegaafde kan en mag laten zien wie hij of zij werkelijk is: Mooi, kwetsbaar en vrolijk flad- derend langs alle bloemen en struiken.
Ik wens je veel ‘Fladdermomentjes’.
Dit artikel verscheen ook in Signaal 74 van Oudervereniging Pharos.
Wil je dit blogbericht delen? Graag! Klik hiervoor op deze pfd.