“…Intelligentie krijgt men mee, Wijsheid moet men leren…”
Een hoogbegaafd kind ervaart de wereld en de dingen daarin anders dan andere kinderen. Het herkent zich daardoor niet snel in de meeste leeftijdsgenoten en heeft veelal andere verwachtingen van de omgeving.
Je ziet gedrag van het kind waardoor je als leerkracht of IB soms geen idee hebt over wat er echt in het kind omgaat. Daarnaast kan gedrag thuis en op school enorm verschillend zijn.
Als leerkracht is het prettig als je hoogbegaafdheid kunt herkennen. En misschien herken je het al wel, maar weet je nog niet hoe je dit kind nu het beste kunt begeleiden.
De WijsWijzer biedt altijd een deskundig en luisterend oor. Zonder oordeel, vanuit positief denken en handelen. Wij kijken wat zich mogelijk achter het gedrag kan afspelen en vertalen dat naar handelen in de klas.
We hebben verschillende manieren om jou en je team verder te helpen. We bieden bijvoorbeeld intervisie, workshops, coaching, ouderavonden, deskundigheidsbevordering, talentontwikkeling en ook trajecten op maat. Staat jouw gewenste ondersteuning niet benoemd, neem dan gerust contact met ons op.
Inzicht in HB
De WijsWijzer neemt je mee in de wereld van hoogbegaafdheid. Heb je vragen over hoe je een hoogbegaafd kind in de klas herkent en welke mogelijkheden je voor ze hebt. Of er bij een kleuter al sprake kan zijn van hoogbegaafdheid, en of je speciale methoden nodig hebt. En waarom ouders iets anders zien dan leerkrachten.
Of misschien heb je vragen over een klas overslaan, compacten, of materialen die je in kunt zetten. En wat als hoogbegaafdheid helemaal niet zichtbaar is bij een leerling. We kunnen een traject inrichten op basis van jullie specifieke situatie.
Een mogelijk traject
Een voorbeeld van de mogelijkheden is een driedaagse heel op maat in het kader van deskundigheidsbevordering.
De eerste dag kijken we naar de wereld van hoogbegaafdheid in combinatie met de schoolomgeving. We behandelen kenmerken en de zijnskant met behulp van de ZijnsWijzers. Er zijn opdrachten, filmpjes en er is ruimte voor vragen.
De tweede en de derde dag worden ingericht op basis van vragen en verdieping naar aanleiding van de eerste dag. De deelnemers zijn zo eigenaar van het leerproces, net zoals we dat van de kinderen verwachten.
We werken op de locatie in Beusichem met maximaal 3 deelnemers. We verzorgende deze training ook individueel of kunnen een eigen thema uitwerken voor een eendaagse training.
Wat was het een feestje om ondergedompeld te worden in jouw enthousiasme en kunde over hoogbegaafde kinderen! We hadden de vraag gesteld om vragen beantwoord te krijgen over hoogbegaafdheid, over onderpresteren en praktische tools om in onze scholenstichting in te kunnen zetten Jouw warmte, jouw bevlogenheid en jouw jarenlange ervaring en kennis hebben ons doen groeien en daarmee komen we vooruit! De huiselijke sfeer vanuit jouw praktijk deed ons ook gelijk welkom voelen! Bedankt daarvoor!
Carin, Maureen en Dianne, hoogbegaafdheidspecialisten, Gelderveste
Onderwerpen kunnen zijn:
- Kijken achter het gedrag
- Talenten leren zien, bij kinderen en jezelf – Wat doet dat in de verbinding met elkaar?
- In de praktijk: compacten en verrijken, met welk doel?
- Inzetten van spelmateriaal-> Ortotheek kritisch bekijken
- Executieve functies aanleren; hoe dan?
- Communiceren met ouders
- Een groep overslaan
- Onderpresteren
- Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
- Mindset & leerprocessen
- Positief taalgebruik en oordeel loos communiceren; hoe doe je dat?
Neem gerust contact op om te horen wat de mogelijkheden voor jouw situatie zijn.
Mail naar marianne@dewijswijzer.nl of bel 06 16 99 49 28.