Over je eigen Wikipedia zijn

2019-05-05T13:51:00+01:00

Regelmatig komen er kinderen in mijn praktijk, veelal hoogbegaafd, die aangeven last hebben van hun hooggevoeligheid. Of ik daar iets mee kan. Maar het is niet de vraag wat ik daarmee kan, maar wat ze er zelf mee willen. Ik luister vooral vanuit m’n hart naar het kind, vanuit authenticiteit. Dan ontstaat de verbinding die nodig is om een volgende stap te zetten. Want dat is de basis. Authentiek zijn en echt luisteren! […]

Over je eigen Wikipedia zijn2019-05-05T13:51:00+01:00

De motiverende plusklas & veelkleurigheid binnen hoogbegaafdheid

2019-05-05T13:53:57+01:00

De inrichting van plusklassen blijkt in de praktijk erg te verschillen, zowel wat betreft de organisatie als de inhoud. Net al hoogbegaafde kinderen. Uniek in hun zijn, hun talenten en potenties. Veelkleurig. Soms zijn plusklassen georganiseerd op school- of afdelingsniveau en worden de leerlingen begeleid door leerkrachten die deze taak op zich nemen. Wat betreft inhoud, blijkt de uitwerking op scholen flink te verschillen. Waar op de ene school slechts extra leerstof wordt aangeboden, staat bij andere scholen ook het sociaal-emotioneel welbevinden en het ontwikkelen van metacognitie centraal. Deskundigen zijn het erover eens dat het belangrijk is [...]

De motiverende plusklas & veelkleurigheid binnen hoogbegaafdheid2019-05-05T13:53:57+01:00

Van ‘weten dat’ naar ‘weten hoe’

2020-10-25T17:18:00+01:00

Het kwetsbare moment in het leerproces. Karlijn besluit op een mooie dag in de zomervakantie dat ze helemaal klaar is met die bandjes om haar arm en buik. Het is tijd om echt te gaan zwemmen – zónder al die bandjes, wel te verstaan. Ze heeft dat nog nooit gedaan, maar ze is ervan overtuigd dat ze het kan. Lees het hele artikel uit Kinderwijz, winter 2017

Van ‘weten dat’ naar ‘weten hoe’2020-10-25T17:18:00+01:00

De hobbelige weg van motivatie en nieuwsgierigheid

2019-03-26T16:50:51+01:00

Het aantal vragen dat een mens op een gewone dag stelt neemt radicaal af als de leeftijd toeneemt. Zo schijnen kinderen op 5-jarige leeftijd per dag ongeveer honderdtwintig vragen te stellen. Op 6-jarige leeftijd is dat al teruggelopen naar zo’n zestig vragen per dag. En tegen de tijd dat we veertig zijn, blijven er slechts vier vragen per dag over. […]

De hobbelige weg van motivatie en nieuwsgierigheid2019-03-26T16:50:51+01:00

Over boos zijn ….

2020-03-21T12:11:48+01:00

Over boos zijn als hoogbegaafd zijn toch zo fijn is... Stevig aanbellend laat ze weten dat ze voor de deur staat. Mijn nieuwe coachee. Mieke heet ze. Ik kijk uit naar de kennismaking en inwendig moet ik nu al een beetje om haar glimlachen. De ferme, iets langer aanhoudende druk op de deurbel zegt al heel veel. Ze is welkom. Heel welkom. Moeder heeft gevraagd of ik haar kan helpen van haar boosheid af te komen. Ik heb aangegeven dat ik haar wel kan helpen ermee om te gaan. Want van je boosheid [...]

Over boos zijn ….2020-03-21T12:11:48+01:00

Waar word jij blij van?

2019-03-10T11:34:25+01:00

Waar word jij blij van? In deze video legt Marianne uit hoe zij op zoek gaat naar talenten van hoogbegaafde kinderen in de Blij Met Mij training.

Waar word jij blij van?2019-03-10T11:34:25+01:00

Ecologie van het hoogbegaafde kind

2019-05-05T14:05:45+01:00

Misverstanden over hoogbegaafdheid: De verwachtingen die wij als volwassenen van het hoogbegaafde kind hebben zijn vaak heel hoog. We gaan ervan uit dat hij wel snapt en begrijpt wat we bedoelen en dat hij daar als vanzelf en uit zichzelf zonder verdere vragen actie op onderneemt. Maar niets is minder waar. […]

Ecologie van het hoogbegaafde kind2019-05-05T14:05:45+01:00

De IJsberg, de overtuiging onder het gedrag

2020-01-09T14:19:41+01:00

‘Het zijn niet de dingen die in de wereld gebeuren, waardoor mensen van slag raken, maar hun gedachten daarover.’ Epictetus (Romeins filosoof, 60 n.Chr.) Voor het blad Gifted heb ik voor het herfstnummer 2016 een artikel geschreven over de overtuiging die ervoor zorgt dat het kind bepaald gedrag laat zien. De IJsberg De afgelopen jaren heb ik als HB-coach met behulp van het concept van de ‘ijsberg’ ouders en kinderen geholpen inzicht te krijgen in het zichtbare gedrag. Gedrag dat soms aandacht mag krijgen. Gedrag dat soms om aandacht [...]

De IJsberg, de overtuiging onder het gedrag2020-01-09T14:19:41+01:00

HOTs en LOTs verrijken door het stellen van goede vragen

2019-03-26T16:53:19+01:00

In mijn werk geef ik onder andere teamtrainingen aan onderwijsteams over begaafdheid en hoogbegaafdheid. Tijdens trainingen over compacten & verrijken komt vaak de vraag of ik wat materialen mee kan nemen om te bekijken. Geen probleem, ik heb een ruime orthotheek en die gaat graag met me mee. […]

HOTs en LOTs verrijken door het stellen van goede vragen2019-03-26T16:53:19+01:00

Een emmertje vol, de Zijnskant van hoogbegaafdheid toegelicht

2020-10-25T17:12:09+01:00

Een hoogbegaafd kind, intensief en sensitief als het is, past niet binnen de normen die wij voorschrijven. Als het dat toch probeert – en elk hoogbegaafd kind doet dat in meerdere of mindere mate – ontkent het een belangrijk, authentiek deel van zichzelf. Het hoogbegaafde kind dat zich aanpast aan de omgeving raakt steeds verder bij zijn authentieke zelf vandaan en zal daar op den duur grote problemen van ondervinden. Dat geldt overigens niet alleen voor hoogbegaafde kinderen. In dit artikel richt ik me daar wel op. Het is van groot belang dat de omgeving de eerste signalen – in gedrag of werkprestaties – [...]

Een emmertje vol, de Zijnskant van hoogbegaafdheid toegelicht2020-10-25T17:12:09+01:00

Ga naar de bovenkant